Tuesday, November 14, 2017

Cat dureaza sa cumperi un laptop in Africa?

<< La pescuit de baracuda pe Casamance / Baracuda fishing on the Casamance Intra cine vrea, iese cine poate - Episodul 1 >>
XYZ

Cine zice ca trebuie sa mergi in natura ca sa ai parte de aventuri? Una dintre cele mai interesante aventuri ale mele aici a inceput cu....comandarea unui laptop :)

Procedura de achizitie aici nu este cea mai simpla, dar e destul de liniara. Din moment ce nu exista un site gen eMag de unde sa poti sa alegi, procesul e in felul urmator:
- scrii pe o foaie de hartie cam ce vrei (procesor, ram, hard etc). Poti sa zici si exact modelul de laptop pe care il doresti, dar s-ar putea sa nu gasesti fix acelasi lucru si mai tare sa te incurci.
- directorul local aproba cererea
- mergi cu cererea la financiar care o trimite la sediul central
- cei de la sediul central trimit mai departe la furnizorii lor, care raspund cu o proforma
- sediul central iti trimite proformele sa verifici ca e bine ce ti-au dat furnizorii
- dupa ce aprobi proforma, sediul central cumpara si iti trimite obiectul.

Undeva pe 20 si ceva septembrie am inceput cu primul pas, comandand un laptop si un PC. Nu e nevoie sa zic ca azi pe 14 noiembrie comanda inca nu a ajuns in totalitate, nu?:)

Prima parte a mers bine. Directorul a aprobat instant, financiarul a primit hartia si a zis ca o trimite. Fiind vineri, commanda a fost trimisa abia luni la sediul central, ceea ce nu a fost nicio problema ca oricum nu lucra nimeni pe ea in weekend.

Si de aici a inceput asteptarea. Trece o saptamana...nimic. In a doua saptamana am inceput sa fac pressing - ce se intampla, a fost data comanda? e pe drum? etc. Dupa 2 zile de intrebari am aflat ca cei de la sediul central au primit o oferta si o asteapta pe a 2-a ca sa o compare.
Am cerut sa vad si eu oferta, sa ma asigur ca au trimis ce trebuie (cerusem laptop cu SSD si tare ma indoiam ca tanti de la sediu central stie sa se uite pe detalii). Bineinteles ca nu am primit nimic, ba chiar am simtit ca s-au ofensat ca le-am cerut asa ceva.

Urmatoarea saptamana (deja in octombrie), ceream detalii aproape in fiecare zi. Cam pe joi asa reusesc sa dau de tanti mai sus mentionata la telefon. Se pare ca deja facusera si platisera comanda, era la ei, asteptau sa se adune mai multe obiecte ca sa le trimita - nu exista serviciu de curierat aici, asa ca asteptam pana se umple un pick-up sau un camion si se trimit toate odata.
Bun, zic, trimite-mi si mie factura sa ma asigur ca ati cumparat ce trebuie. Tipa a explodat, ca e exact ce am cerut, nu trebuie sa imi trimita nimic - semn prost.

Ghici ce....peste inca o saptamana cand a ajuns camionul cu livrarea, laptopul bineinteles ca nu avea SSD. Prinde orbul, scoate-i ochii. (a, nu zic ca erau cateva PC-uri  - cel din comanda mea plus altele - in camion care erau pline de vopsea pe cutii, ca se varsase o galeata de alb pe ele pe drum)


Ce e de facut? Trimitem laptopul inapoi si le zicem sa schimbe HDDul cu un SSD, cat de greu poate fi?

Dau laptopul inapoi la inventar, vorbesc cu sysadminul sa explice la centru ca trebuie sa dea inapoi laptopul la furnizor si sa ceara inlocuirea HDDului.

Bineinteles ca pentru asta aveam nevoie de o noua factura de la furnizor, cu costul SSDului, aprobata de director. Am zis sa sarim peste recalcitranta de la sediu si sa vorbim direct cu furnizorul. Tipul de acolo a inteles(oare?) si a zis ca trimite o proforma pentru un SSD imediat.



Dupa 4 zile(!) s-a facut imediat, si a venit o proforma...cu 2 laptopuri + OS + office. Sysadminul mai ceruse intre timp o oferta pentr un un PC pe care sa punem un linux si sa punen pfSense pe el si nu stiu ce s-a amestecat in capul alora ca PCul s-a transformat in laptop si SSD-ul meu s-a transformat in comanda originala.



Deja incepusem sa ma dau cu capul de usi, asa ca am sunat iar la furnizor. Asta era deja bulversat, zicea si da si nu (ca orice om de vanzari care se respecta) asa ca ne-a pasat la cineva de la financiar de la ei.

Astuia i-am explicat ca am nevoie urgent sa imi trimta de acum 2 proforme: una cu un PC fara OS si alte chestii, si una doar cu un SSD, la care sa puna neaparat marca si modelul. Urgent.

Peste 2 zile s-a facut urgent si au trimis. Bineinteles, fara marca si model :)) Am lasat-o asa.

Directorul a aprobat, am trimis toate hartiile la toata lumea si am asteptat - se pare ca asta e sport national.

Dupa vreo 2 saptamani am aflat ca laptopul inca nu plecase la la noi de la inventar :))
Dupa inca o saptamana ajunsese la sediu, dar nu plecase spre furnizor, care e pe o strada vecina.
Dupa inca o saptamana ajunsese la furnizor, dar de la centru in loc sa trimita comanda de schimbare de HDD, trimisesera iar comanda originala de laptop. Asa ca laptopul meu e undeva in purgatoriul birocratiei si asteapta o amarata de hartie.


Asa ca acum dau telefoane peste telefoane la toata lumea sa ma asigur ca se trimite si se primeste tot ce trebuie. Se pare ca alta tipa care se ocupa acum de comenzi e plecata si nu stim daca a trimis sau nu noua comanda. Poate pana pe 1 decembrie i se monteaza SSDul si pana de craciun il primesc.

In ritmul asta, daca il comandam de pe eMag si venea cu posta, era si mai rapid si mai ieftin...

1 comment:

  1. Nice. Pai ai descoperit o oportunitate de afacere in zona :)

    ReplyDelete