Tuesday, June 12, 2018

Concurs LIDL Romania castigat cu like-uri false

<< Intra cine vrea, iese cine poate - Episodul 3 Diembering - Resort cu case traditionale in Senegal >>
XYZ

Nu, nu am castigat eu cu like-uri false, ca am ales sa fiu cinstit. Dar na, asa-i in Romania.

Despre ce e vorba:

Prin martie vad promo pe facebook la Lidl Romania ca fac ei 2.000.000 de fani si dau ca premiu o excursie in jurul lumii. Ce trebuia sa faci era sa incarci un scurt travel vlog. Ma gandesc: perfect, filmuletul cu insula Carabane e ideal pentru asta.

Ma uit la conditii, deja mi se pare ceva dubios: filmuletul trebuia sa aiba neaparat intre 5 si 30MB. Asta este extraordinar de putin! Dar na, ce nu face omul pentru un premiu (in valoare de vreo 18.000 EUR).

Incerc sa comprim filmul cu toate programele, nimic. Plus ca orice soft de editare imi baga artefacte pe el (era filmat cu o camera noname, cred ca era encodat ciudat). Pana la urma reusesc sa scot de la naftalina laptopul vechi pe care il creasem initial, sa ii elimin vreo 2 minute, sa comprim niste secvente, sa il export, sa il bag in youtube, sa il scot din youtube, ca sa iasa in 29.5 MB. A, plus ca am stat vreo 2 ore sa ii pun subtitrari, ca sunetul nu era chiar de calitate :)

Rezultatul  aici: 


In fine, reusesc sa il incarc pe site si astept.

Mecanismul concursului era urmatorul:
- inscrii filmul
- un juriu intern LIDL Romania alegea 5 finalisti
- cei 5 finalisti erau publicati la ei pe facebook
- timp de 1 saptamana filmele trebuiau sa adune reactii (Like, Love, din alea)
- cel cu cele mai multe reactii castiga.

Poate va intrebati: Cum asa, doar pe baza de like-uri? Pai oricine poate sa cumpere like-uri cu galeata. Ei bine, s-au mai intrebat si altii. Lidl insa s-a spalat pe maini de la inceput.
Desi ma asteptam cumva sa fiu intre finalisti  - stiam ca am muncit mult la filmul ala, ca era destul de fain, si ca nu multa lume s-ar fi priceput sa micsoreze un travel vlog pana la 30 de MB - cand au anuntat finalistii am fost mega emotionat. Era totusi o miza foarte mare. Instant am anuntat pe toata lumea ca sunt in finala si sa ma voteze. Timp de o ora chiar am fost primul, stransesem peste 100 de like-uri. 

It all went downhill from there.

In ziua aia, cei de la Virgin Radio, care au fost canalul media principal prin care s-a facut promovarea concursului, ii da share pe pagina proprie de facebook unuia dintre finalisti. La sesizarea mea si a altor oameni, Virgin vine cu urmatoarele raspunsuri:

Adica ei trateaza pe toti la fel, dar promoveaza doar pe unul. Cumva chestia asta does not compute. In plus, cica ei nu fac parte din organizare, desi totul s-a promovat exclusiv prin intermediul lor.

Intre timp, iese la iveala ca respectivul participant promovase Lidl Romania cu o saptamana inainte , facand un film despre un eveniment de-al lor la partie, film distribuit de Europa FM - din acelasi trust cu Virgin Radio. Cumva cam multe coincidente. Deja totul imi miroase a surstromming.

Virgin revine cu precizarea ca de fapt ei promoveaza cate un participant pe zi, ceea ce nu mi se pare tocmai corect si in spiritul echitabil al concursului. Lidl ii sustine public, spunand ca asa au incheiat ei contractul si ca nu are treaba cu regulamentul concursului. Culmea, primul s-a gasit sa fie si cel care are un istoric cu organizatorii

Toata conversatia aici:

Intre timp, ca sa respect regulamentul  (macar unul dintre noi) care zice ca toate sesizarile se fac pe adresa de mail oficiala, le dau mail. 

Raspunsul aici (click pentru marire):

Bineinteles ca raspunsurile lor sunt aceleasi: n-au treaba cu tipul si ce face Virgin pe pagina lor nu se pune.

Dupa 2-3 zile, eu eram deja pe locul 4 din 5, cu vreo 500 de like-uri. Primul avea vreo 3000, al 2-lea 1200, al 3-lea sub 1000, ultimul vreo 100. Rezultatul destul de clar.

But wait!

Intr-o noapte, la cel de pe locul 2 apar brusc cam 1000 de like-uri de la tot felul de profile de facebook dubioase din Vietnam: toti doar cu poza de profil, zero prieteni, fara alte poze, fara cover photo, toti la aceeasi facultate, si toti cu profilul creat pe 26 sau 27 septembrie 2017. Asta deja nu mai era coincidenta, era pe fata clar.

Imediat (pe 21 aprilie) fac sesizare pe adresa oficiala de mail si atasez un film in care dadeam scroll prin profilurile alea false:

A doua zi, ce sa vezi: si la cel de pe primul loc apar vreo 500 de like-uri de la vietnamezi, ca doar nu avea destule.

Bineinteles ca fac iar sesizare si in acest caz.
Si dau un mail de reminder.
Si inca unul.
Pe facebook intre timp, eu si inca alte cateva persoane puneam aceleasi intrebari. Lidl nu a catadicsit sa raspunda.

Pe 23 aprilie, Lidl anunta castigatorul concursului, in persoana celui care era pe primul loc, si zic ca o sa urmeze o perioada in care sa il valideze, sa vada daca s-a respectat regulamentul.

Pe 3 mai inca nu aveam niciun raspuns la sesizari.

Pe 10 mai, tinand cont ca termenul limita de contestatii era 15 mai, reiterez toate sesizarile intr-un mail kilometric.

15 mai vine si trece. Lidl Romania nu anunta nimic, deci isi incalca propriul regulament, ca n-ai cum sa imi zici ca nu pot sa mai fac o contestatie cand inca nu ai anuntat castigatorul oficial.

Continui sa intreb pe facebook, taguind-o chiar pe Maria Pirvuleasa, PR manager la Lidl. Ea se pare ca mi-a dat block, ca nu imi mai apare, desi aud ca profilul inca este acctiv. O abordare extrem de profesionista, sunt impresionat!

Pe 23 Mai (la 1 luna de la anuntarea originala, si aproape 2 saptamani de la termenul in care nu se mai puteau despune contestatii) Lidl anunta ca este valid castigatorul. Tot atunci imi dau un mail generic cum ca n-au gasit abateri de la regulament.

Le reiterez intrebarea: "Care este pozitia Lidl Romania cu privire la cumpararea de like-uri? "

And again. And again. Si pe mail si pe facebook.

Abia pe 6 iunie (deci inca 2 saptamani pentru o intrebare simpla) vin si ei cu un raspuns:

Deci nici ustoroi n-au mancat, nici  gura nu le miroase. Nu stiu ce echipa de Social Media nu poate sa deosebeasca niste like-uri false de niste like-uri organice. 

Sau...cine stie din ce tari sunt alea 2.000.000 de like-uri ale lor ?!

All in all, nu sunt neaparat frustrat ca nu am castigat (cum au incercat ei sa imi zica pe facebook), ci ca procesul nu a fost transparent, ca au organizat un concurs pe care l-au scapat de sub control si nu au avut cojones sa recunoasca.

Ca un extra punch, am cautat si gasit un tool online in care faci un click si iti da 50 de like-uri la o postare la alegere pe facebook. Bineinteles de la niste profile false. Si am facut asta in cuantum de vreo 200 si ceva de like-uri la o postare a Lidl Romania, aici: https://www.facebook.com/lidlromania/videos/vb.185899758126310/1639784029404535

Daca va uitati in lista o sa vedeti tot felul de nume de arabi, indieni si asiatici. Aia au aparut in 10 minute, cu toolul. 
De ce nu am facut asta initial cu filmul meu? Ca m-am gandit sa fiu cinstit...asta e...

Evident ca le-am dat un mail celor de la Lidl si le-am cerut o parere despre asta: aici isi dau seama ca sunt false? Evident ca inca nu au raspuns.


"Lidl - Meriti sa fii suprins". Ma declar surprins. In mod negativ.

(Edit: nu vreau sa se interpreteze ca am ceva personal cu sau impotriva celorlalti participanti. Toti au avut niste filme faine, muncite. Nu-i cunosc ca persoane. Eu ma leg strict de mecanismul si desfasurarea concursului)

Edit2: It goes without saying, va multumesc celor care m-ati votat, au fost mai multe like-uri decat as fi obtinut într-un an intreg :D

Edit3: Ipocrizie din partea PR Manager-ului de la Lidl Romania:

Practice what you preach!

Ziceam in postarea trecuta ca in timp ce ceream raspunsuri de la Lidl, am taguit-o in doua raduri pe dna. Maria Pârvuleasa - PR&CSR Manager - Lidl România, din moment ce echipa de social media nu imi raspunsese de cateva saptamani. Reactia dansei a fost sa imi dea block, astfel incat acum nu o mai vad deloc pe facebook. Cine s-ar fi gandit ca un om de PR este deranjat ca este contactat pe unul dintre principalele canale de comunicare pe care le foloseste...(un mesaj simplu in care sa spuna ca nu doreste sa comunice prin profilul dansei si orice discutie se face prin canalele oficiale ar fi fost de ajuns, oameni suntem si intelegem de vorba buna)


Ei bine, ieri o alta concurenta a sesizat o postare recenta a doamnei in care se plangea ca cei de la FashionDays sunt netransparenti si nu comunica, nu accepta mesaje. Postarea nu avea legatura cu toata treaba asta cu concursul, dar era vorba despre acelasi principiu. Asa ca i-a lasat un comment in care ii atragea atentia ca si Lidl s-a comportat intr-un mod similar.
Reactia? Intraga postare a disparut de pe facebook. O fi stearsa...o fi privata...cert e ca nu mai este vizibila. Fix transparenta aia pe care o cerea. Noroc ca s-au inventat screenshoturile.

Zic si eu...




No comments:

Post a Comment