Friday, September 25, 2020

Titanicul Africii. 18 ani de la scufundarea MV Le Joola

<< Senegal Street Food - Chocopain Cuvinte romanesti imprumutate din franceza >>

XYZ
( disclaimer - alte articole de pe blog au o tenta mai amuzanta. Tinand cont de subiectul de astazi, am considerat ca e cazul sa fiu mai serios)

Toata lumea stie despre tragedia Titanicului, insa lista de tragedii maritime nu se rezuma (din pacate) doar la pachebotul englez.

Conform Wikipedia, cele mai grave accidente navale din istorie (pe timp de pace) au fost:
  1. 1987 - Filipine - feribotul Dona Paz se ciocneste de petrolierul MT Vector, cu 4386 victime
  2. 1948 - China - Nava de pasageri Kiangya, plina de refugiati explodeaza langa Shanghai, posibil datorita impactului cu o mina subacvatica. Intre 2750 si 3920 de vicime
  3. 1917 - Canada - Nava de munitii Mont-Blanc se ciocneste in port de o alta nava, si dupa mai putin de o ora explodeaza, ucigand ~2000 de oameni in portul Halifax
  4. ...
  5. 1912 - UK - Nava de linie Titanic loveste un aisberg si se scufunda, ucigand 1516 persoane

Am sarit locul 4 pentru ca despre el povestim astazi:
     4. 2002 - Senegal - Feribotul MV Joola se rastoarna, rezultand peste 1863 de victime



MV Joola, numit dupa poporul indigen Joola(Djola), era un feribot detinut de statul senegalez, care facea curse regulate intre capitala Senegalului - Dakar si Ziguinchor, capitala regiunii sudice Casamance. Un fel de ruta Bucuresti-Suceava a Senegalului, dar pe dos.

Distanta directa dintre Dakar si Ziguinchor este de aprox. 270 KM, dar putea fi parcursa doar:
  • cu avionul in < 1 ora, dar intr-o tara saraca, cursele interne cu avionul sunt mai mult decat lux, sunt opulenta. Ca sa va faceti o idee, un zbor dus-intors costa aprozimativ 200$. Un salariu mediu lunar nu trece de 100$
  • strict cu masina, dar facand un drum de aproape 900km, pe drumuri proaste, care putea dura in mod real si 2 zile si trecea prin zone de conflict armat in regiunea Casamance. 


  • cu masina mai direct, traversand Gambia, dar asta insemnand si o trecere cu bac-ul peste fluviul Gambia. Dar la bac se putea sta la coada si cateva zile (vezi aici cum arata bac-ul).
Din aceste cauze, calatoria de ~15 ore cu feribotul era (si inca este) o solutie decenta, o alternativa la calea ferata care nu exista in zona. La aceasta solutie apelau pescarii care se duceau cu marfa in capitala, studentii care se duceau la universitate,  oamenii care voiau sa isi viziteze rudele, practic oricine voia sa mearga dintr-o parte in alta a tarii si sa ajunga si relativ ieftin si relativ repede.

Construit in Germania pentru republica Senegal, MV Joola a si-a inceput calatoriile in 1990, operat de fortele armate senegaleze. Avea o capacitate de 536 de pasageri si 44 membri ai echipajului. Nava a fost construita dupa specificatii stricte, cu intentia de a fi capabila sa navigheze atat pe apele Atlanticului, cat si in apele mici ale raului Casamance. Constructorul a precizat dupa accident ca nava fusese construita doar ca nava de coasta, adica sa nu se indeparteze mai mult de 6 ore (~20 mile nautice, ~37km) de tarm. Altii au sustinut ca nava era construita doar pentru navigatie fluviala. In orice caz, fiind operata de marina militara, nu cea civila, nu s-a tinut cont de reguli maritime internationale.

Intre 13-sep-2001 si 10-sep-2002, MV Joola a fost in reparatii pentru hala si motor. Dupa numai 2 saptamani, la 1:30 PM pe 26-sep-2002, Joola a plecat din Ziguinchor catre Dakar cu 1863(!) de pasageri la bord. Numarul este estimat, intrucat s-au vandut doar 1034 bilete. Restul ori erau copii sub 5 ani, ori mergeau cu "nasul", ori mergeau pur si simplu gratis pentru ca era prea saraci ca sa plateasca ceva. La ora 11 PM, nava a intalnit o furtuna in dreptul coastei gambiene. In mai putin de 5 minute, feribotul s-a rasturnat si pasagerii si marfa au ajuns in apa.



Echipele de salvare au ajuns abia in dimineata urmatoare la fata locului, cand era prea tarziu. Doar 64 de persoane au supravietuit, din care o singura femeie, care era si insarcinata. Restul au murit ori cand s-a rasturnat nava, ori cand s-a scufundat, multe ore mai tarziu, ducandu-i la fundul apei.

Vina a fost aruncata de la unii la altii de catre constructor , operator, guvern si pasageri, dar probabil a fost o combinatie de factori:
- furtuna neasteptata
- reparatiile recente despre care nu se stie cat de bune au fost
- faptul ca nava era la o distanta foarte mare de tarm (35km)
- numarul exagerat de mare de pasageri
- distributia pasagerilor - datorita caldurii si aglomeratiei, multi pasageri erau sus pe punte, ridicand centrul de greutate al navei si facand-o mai instabila.

Victimele au fost din cel putin 12 tari: Senegal, Camerun, Guineea, Ghana, Nigeria, Franta, Spania, Norvegia, Belgia, Liban, Elvetia si Olanda. Statul senegalez a oferit despagubiri de aproximativ 22.000 $ / victima, dar nimeni nu a fost tras la raspundere. Fiind operat de armata, cativa ofiteri au fost trasi pe dreapta, cativa au fost schimbati pe alte posturi, dar ancheta s-a inchis dupa un an si asta a fost tot.
Familiile victimelor din Franta au refuzat despagubirile si au dat statul senegalez in judecata. Dupa 6 ani au reusit, si justitia franceza a formulat un rechizitoriu impotriva a 9 oficiali senegalezi. In schimb, opinia publica si oficialitatile din Senegal au respins acuzatiile venite din partea fostei puteri coloniale ( frustrari - motivate - care exista si azi) si chiar au emis un mandat de arestare pe numele judecatorului francez. In final, nu s-a mai intamplat numic.

Epava zace si acum pe fundul apei, la 35 km de tarm si doar 22m adancime.

In Ziguinchor, langa port, s-a construit o un mic memorial. Poate la anivesarea evenimentului o fi mai frumos, dar eu cand am fost acolo era in paragina si intre munti de gunoaie :(




Acum ruta este operata de un nou feribot, numit Aline Sitoe Diatta  - o eroina al aceluiasi popor Djola, supranumita Ioana D'arc a Senegalului.




Intre timp, conflictul s-a incheiat, rutele terestre sunt mai sigure, soselele sunt mai bune, iar peste raul Gambia s-a inaugurat un nou pod (la care pot spune ca am contribuit putin si eu), care scurteaza drumul direct cu sute de kilometri si/sau zeci de ore. 


Alte articole mai complete unde puteti citi despre tragedie sunt:

2 comments:

  1. Interesant articol, mi-a placut :)

    ReplyDelete
  2. Fain povestesti! Am citit tot ce ai scris aici, de la plecarea in Africa, pana la Titanicul african. Ar fi fain daca ai continua. Eu unul te-am adaugat la favorite ;)

    ReplyDelete